Spreiding benchmark


Een goed beeld van de resultaten van uw organisatie ten opzichte van de benchmark ontstaat pas, als het gemiddelde van uw organisatie wordt gepositioneerd ten opzichte van de spreiding in de benchmark. 

Van elk kenmerk dat is opgenomen in de benchmark is een rapportcijfer beschikbaar. De rapportcijfers van alle organisaties in de benchmark zijn vervolgens in vijf categorie├źn verdeeld. Elke categorie bestaat uit 20% van het totaal aantal organisaties in de benchmark: de beste 20% is de eerste categorie, categorie vijf is de groep organisaties met de laagste gemiddelden. Bijvoorbeeld: van bijna elke organisatie in de benchmark is een rapportcijfer voor de tevredenheid van de medewerkers beschikbaar. Het rapportcijfer van de organisatie met de hoogste gemiddelde tevredenheid is 8,0; het gemiddelde van de organisatie met de laagste tevredenheid is 5,0.


Daarmee kan het resultaat op elk kenmerk worden getypeerd in 7 kwalificaties: van extreem positief (beter dan elke organisatie in de benchmark), zeer positief en positief via gemiddeld naar negatief, zeer negatief en extreem negatief.